Capelle houdt koers in onzekere tijden College biedt gemeenteraad Kadernota 2026 aan

14-06-2025
Capelle houdt koers in onzekere tijden  College biedt gemeenteraad Kadernota 2026 aan

 

 

 

 

 

 

Capelle aan den IJssel, 13 juni 2025 - De gemeente Capelle aan den IJssel heeft vandaag de Kadernota 2026 gepresenteerd. Deze nota, richting een sluitende begroting in 2026 en 2027, markeert een bijzonder moment. Het is de eerste en in principe ook de laatste kadernota van het huidige college. In een tijd van (landelijke) politieke instabiliteit, nationale beleidswijzigingen en mondiale onzekerheden, kiest Capelle voor duidelijke prioriteiten, financiële realiteitszin én het vasthouden aan haar ambities op de langere termijn.

 

Capelle staat er in veel opzichten goed voor en is een ambitieuze gemeente. De stad ontwikkelt zich voortdurend, heeft een hoog voorzieningenniveau en relatief lage lasten voor inwoners. Juist dankzij die combinatie is Capelle aantrekkelijk én veerkrachtig. Maar het college ziet ook dat die (financiële) koers onder druk staat.

 

Wethouder Rik van Woudenberg van Financiën ziet grote uitdagingen voor Capelle: “We hebben grote plannen en ambities voor onze stad. Maar ambities vragen om budget en dat is op dit moment minder voorhanden. Daarom stelt het college voor om enkele keuzes te maken, zodat een nieuw college, financieel gezond, gericht verder kan bouwen aan de toekomst van Capelle.”

 

Uitdagingen vragen keuzes

Het financiële beeld is op korte termijn nog positief, maar vanaf 2026 nemen de tekorten snel toe. Zonder maatregelen loopt het tekort in 2027 op tot ruim 10 miljoen euro. Capelle grijpt nú in om de gemeentelijke financiën in 2026 en 2027 op orde te hebben. De voorgestelde Kadernota bevat voorstellen om 7 miljoen om te buigen in 2026 en 12 miljoen in 2027. De keuzes van het College zijn mede gevormd door input van meer dan duizend Capellenaren uit het Burgerpanel en leden van de gemeenteraad. Door te focussen op het sluitend maken van de begroting van 2026 voorkomt Capelle provinciaal toezicht en biedt het College de nieuwe coalitie na de verkiezingen in maart 2026 de ruimte om eigen keuzes te maken.

 

Woningbouw als motor van ontwikkeling

Een belangrijk onderdeel van Capelles toekomststrategie is de bouw van minimaal 10.000 nieuwe woningen tussen 2025 en 2032. Woningbouw wordt ingezet als hefboom voor sociale, ruimtelijke en economische vernieuwing. Het college wil hierbij voorrang geven aan gebieden met de grootste ontwikkelkansen, zoals Rivium, Capelle Centrum en Schollevaar. Toch staat ook deze ambitie onder druk.

 

Vergrijzing neemt toe, jeugdproblematiek neemt toe

Capelle ziet dat sociale vraagstukken zich opstapelen. De vergrijzing neemt toe, de jeugd(zorg)problematiek groeit, en steeds meer Capellenaren kampen met schulden of een zwakke gezondheid. De gemeente stelt dat het tijd is voor innovatie in het sociaal domein. Niet méér van hetzelfde, maar slimmer samenwerken en scherpe prioriteiten stellen. Een nieuwe Samenlevingsagenda moet hierin richting geven.

 

Transities in energie en mobiliteit

Capelle werkt ook hard aan grote systeemveranderingen. Zo is er een Capels Actieplan Netcongestie (CAN) in de maak, als antwoord op de overbelasting van het elektriciteitsnet. Ook investeren we aan de bereikbaarheid van Capelle met de fiets en met de auto. Voorwaarde is wel dat er structureel geld beschikbaar komt om deze investeringen mogelijk te maken.

 

Kiezen voor balans en de toekomst

De Kadernota 2026 biedt een eerlijk en evenwichtig beeld: Capelle staat er goed voor, maar moet realistisch zijn over wat haalbaar is. Door nú keuzes te maken en de begroting van 2026 sluitend te maken, creëert het college ruimte voor de nieuwe gemeenteraad en coalitie om richting te geven aan de toekomst van Capelle.

Wethouder van Woudenberg: “Als college leggen we een positieve begroting neer voor 2026 en 2027. Daarnaast volgen we het advies van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en laten we zien dat Capelle aan den IJssel in 2028 en 2029 een tekort heeft omdat we van het Rijk uit Den Haag te weinig geld ontvangen.”