Gemeente Krimpen wil inwoners financieel prikkelen om restafval te verminderen

In Krimpen aan den IJssel willen we inwoners stimuleren om hun afval beter te scheiden en minder restafval aan te bieden. Daarom verandert vanaf 1 januari 2026 de manier waarop we de kosten voor afvalverwerking in rekening brengen. In het nieuwe systeem betaalt u minder voor het restafval als u uw afval goed scheidt. Gisterenavond, donderdag 26 juni, besloot de gemeenteraad dat u vanaf 1 januari 2026 een vast tarief én een voorschotbedrag voor restafval betaalt. Scheidt u in 2026 uw afval goed? Dan krijgt u in 2027 geld terug.
Wat is het restafvaltarief?
Elk huishouden betaalt een vast tarief voor het verwerken van afval: de afvalstoffenheffing. In het huidige systeem betaalt u jaarlijks voor alle werkzaamheden die nodig zijn om het afval te verwerken. Vanaf 1 januari 2026 verandert dit en voeren we het restafvaltarief in. U betaalt dan voor het aantal keer dat u uw restafval weggooit. Hoe beter u uw afval scheidt, hoe groter de korting op de afvalstoffenheffing van het eerstvolgende jaar. Hierdoor heeft u invloed op een gedeelte van uw kosten. U betaalt alleen variabele kosten voor het restafval. Voor PMD, GFT+E, glas en papier wijzigt er niets.
Waarom voeren we het restafvaltarief in?
Met het nieuwe restafvaltarief belonen we u voor het scheiden van uw afval. Veel Krimpenaren scheiden hun afval al goed. Maar het kan het nog beter. Veel van wat we weggooien is herbruikbaar. Als we dit afval goed scheiden kan het opnieuw gebruikt worden. Restafval kunnen we niet hergebruiken. Dit wordt verbrand. Dat is duur en slecht voor het milieu. Het is dus belangrijk om uw afval goed te scheiden, zodat u minder restafval overhoudt. Dat is goed voor het milieu en uw portemonnee.
“In andere gemeenten is de invoering van een variabel tarief succesvol gebleken. Inwoners raakten gemotiveerder om hun afval beter te scheiden. Ook wij hopen dat deze financiële prikkel hieraan bijdraagt. Het is een mooie kans om samen een stap te zetten in het verminderen van restafval”, aldus wethouder Wubbo Tempel.
Houd uw brievenbus in de gaten
In de week van 14 juli ontvangt u van ons een brief en flyer. Hierin leggen wij uit wat het nieuwe systeem voor u betekent en wat u vanaf 1 januari 2026 aan afvalstoffenheffing gaat betalen. Maar wij geven u natuurlijk ook tips om uw afval beter te scheiden. U zult zien dat u dan veel minder restafval gaat aanbieden. En dat kan u geld opleveren. Heeft u na ontvangst van de brief en flyer nog vragen? Dan kunt u contact met ons opnemen. In de brief geven wij u hier verschillende mogelijkheden voor.